top of page

Hoe bezield is jouw verhaal?



Dat wat je over je organisatie vertelt gaat vaak over wat je voor je opdrachtgever kan betekenen, je producten en diensten, je visie op de ontwikkelingen in de markt en waarom ze toch vooral met jou zaken moeten doen.


Je ware essentie, mogelijkheid tot echte verbinding

Maar er is ook iets diepers, iets wat de ware essentie van elke organisatie vormt, de ziel van de zaak. Jouw ziel gaat over dat wat je uniek maakt als organisatie, wat jullie drijft en wat verbindend werkt. Daarover vertellen, brengt de communicatie op een andere laag. Dan breng je authenticiteit en oprechtheid in de verbinding en deel je niet alleen wat jullie doen maar vooral waarom jullie het werkelijk doen en welke betekenis dat voor de ander kan hebben. Dit creëert een diepere betrokkenheid en loyaliteit. Je geeft openheid van zaken over je drijfveren en waarden. En die transparantie zorgt voor vertrouwen, een belangrijk ingrediënt om samen te werken en zaken te doen. Organisaties die vanuit hun ziel communiceren en dat in elke boodschap laten weerspiegelen hebben een geloofwaardiger en herkenbaarder verhaal. Behalve dat je eenheid en samenhang brengt in wat je uitdraagt, is het ook voor jezelf als organisatie een houvast in alles wat je doet.


Betrokkenheid door een authentiek verhaal

Je zet door het verhaal te vertellen vanuit je ziel een context neer waar mensen mee resoneren wanneer ze zich er in herkennen op hun eigen diepere laag. Je inspireert mensen om zich bij je aan te sluiten op welke manier dan ook. Organisaties die hun ware essentie omarmen maken daarmee ook ruimte voor een gevoel van betrokkenheid bij het geheel, de samenleving. Ze kennen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Door vanuit de ziel van je zaak te communiceren, kun je belangrijke kwesties overbrengen en anderen inspireren om ook bij te dragen aan een betere wereld.


Communicatie is overal om ons heen en raakt makkelijk verstrikt in holle frasen, maar wanneer je echt weet wat je ware essentie is als organisatie dan kun je authentiek en oprecht de verbinding aangaan in je boodschap. Dan is je verhaal werkelijk bezield.


 

bottom of page